לימודי שמאות מקרקעין – האם כדאי? כמה מרוויחים?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

אם בעבר מקצוע השמאות סבל מתדמית אפורה ומשעממת, בשנים האחרונות עבר המקצוע מתיחת פנים והפך להיות אחד המקצועות הנדרשים והמתגמלים ביותר. 

יחד עם השגשוג והצמיחה שעבר ועובר שוק הנדל"ן בשנים האחרונות התפתח גם מקצוע השמאות. מאחר וענף הנדל"ן מהווה נתח שוק משמעותי בתחום הפעילות הפיננסית בישראל, שמאי המקרקעין הפכו לשחקני מפתח בתחום. אם בעבר, זה היה פשוט יותר להעריך שווי של נכסים ולבצע חלוקת שטחים, כיום כאשר שטחים רבים בארץ כבר בנויים, עבודת השמאות הפכה להיות מורכבת יותר, עבודה הדורשת ידע רב ובקיאות בתחום. 

 

לימודי שמאות מקרקעין – למה כדאי ללמוד את מקצוע השמאות?

כדי  לקבל רישיון של שמאי מוסמך ממשרד המשפטים יש צורך להיות בעל תואר ראשון מאחד ממוסדות להשכלה גבוהה המוכרים על ידי המל"ג, לעמוד בבחינות סופיות של מועצת השמאות ולהיות ללא עבר פלילי. 

במהלך הלימודים נדרשים הלומדים לעמוד בהצלחה באחת עשרה בחינות של מועצת השמאים ועוד שלוש בחינות סופיות בסיום הלימודים.

לאחר סיום הלימודים יוכלו התלמידים להתחיל לעשות סטאז' במשך שנה עד שנתיים אצל שמאי מקרקעין מוסמך  ובסיום הסטאז', לגשת לבחינה הסופית של מועצת השמאים. אם יעמוד התלמיד בכל הדרישות הוא יקבל את התואר שמאי מוסמך ויוכל להתחיל לעבוד בתחום.

לאור התפתחות ענף הנדל"ן בישראל, הביקוש  לשמאים גובר בהתמדה. בישראל יש רק כמה אלפים של שמאים מורשים ומתוכם רק חלק מהם הם שמאים פעילים. על אף הדרישה הגוברת לשמאות, בשנים האחרונות לא נוספו מספיק שמאים שיענו על הביקוש. בשונה ממקצעות אחרים הנחשבים אולי ליוקרתיים ונוצצים יותר, מקצוע השמאות הוא מקצוע פרקטי אשר מבטיח עבודה רבה ושכר נאה בהתאם.

שכרו של שמאי המקרקעין אינו נופל משכרו של איש הייטק מצליח. בתקופת הסטאז' ירוויח השמאי הסטז'ר שכר חודשי של כששת אלפי שקלים. כאשר הוא יצא לדרך עצמאית, שכרו החודשי יכול להגיע עד לשלוש עשרה אלף שקלים בחודש ולאחר מספר שנות ניסיון, השכר יטפס ויגיע גם לרמה של עשרים אלף שקלים בחודש ואפילו יותר. במשך השנים, השמיים הם הגבול ליכולת ההשתכרות של השמאי. אם לדוגמא, יקבל השמאי דרישה להערכה של נכסים מסחריים הוא עשוי לקבל עבור העבודה שכר טרחה בגובה של עשרים אלף שקלים ובעת עריכת שומה לחברות ציבוריות, שכר הטרחה יכול להגיע גם למאות אלפי שקלים. 

 

איפה אפשר וכדאי ללמוד שמאות מקרקעין?

ישנם מספר מוסדות המציעים לימודי שמאות מקרקעין. חשוב לבחור במוסד בעל מוניטין אשר אחוזי ההצלחה בבחינות של בוגריו גבוהים. רוב מסלולי הלימוד נמשכים בין שנתיים לשלוש שנים, אם כי יש מוסדות המציעים קורסים קצרים ומזורזים. הטוב ביותר הוא ללמוד את התחום  במסלול הארוך באופן מקיף ויסודי. 

להלן מספר מוסדות שבהם אפשר ללמוד שמאות מקרקעין:

המכללה האזורית אשקלון, יחידת לימודי החוץ, מציעה מסלול לימודים באורך של שנתיים וחצי. הלימודים מתקיימים פעם בשבוע בערב ופעם נוספת בימי שישי.

מכללת פסגות מפעילה מספר סניפים ברחבי הארץ לשמאות מקרקעין. משך הקורס הוא כשנתיים והוא מכין את הלומדים לבחינות ההסמכה של מועצת השמאים ומשרד המשפטים.

בקמפוס של עזריאלי בירושלים ובטכניון בחיפה, ביחידת לימודי ההמשך, מתקיימים קורסים של שמאות מקרקעין הנמשכים כשלוש שנים אשר מכינים את לומדים לבחינות ההסמכה של מועצת השמאות ומשרד המשפטים.  

המכללה למינהל מציעה תכנית ערב ללימוד שמאות מקרקעין בשני מסלולים. המסלול הראשון מיועד לתלמידים בעלי תואר ראשון והמסלול השני משלב לימודי שמאות עם לימודים לקבלת תואר בניהול של האוניברסיטה הפתוחה.

היחידה ללימודי חוץ של התאגדות העסקים מציעים לימודי שמאות והכנה לבחינות ההסמכה לקבלת הרישיון.

מכללת אפק מציע קורסים ללימודי שמאות מקרקעין, קורסים במסלול פרונטלי או במסלול מקוון.

נושאי הלימוד בקורסים לשמאות מקרקעין עוסקים במגוון נושאים כמו מבוא לתורת השמאות, יסודות מדידה ומיפוי, יסודות התכנון והבנייה, יסודות הנדסת בניין והנדסה אזרחית, יסודות הכלכלה, מבוא למיקרו כלכלה, מבוא למאקרו כלכלה, חוקים ופקודות בתחום ועוד. יש מכללות שבהם נלמדים בנוסף תחומים נוספים שלא שייכים באופן ישיר לנושא השמאות כמו חוק הגנת הדייר, סוגיות בתיווך נדל"ן, חוק החוזים, אתיקה מקצועית, דיני מיסוי מקרקעין ועוד.

לסיכום, שמאי המקרקעין הוא המוסמך היחידי לקביעת ערכו של כל נכס נדל"ני, ולכן הוא מהווה שחקן מרכזי בשוק הנדל"ן. הפעילות שלו חולשת על תחומים רבים כמו הפשרת קרקעות, מיסוי מקרקעין, הערכת נכסים פרטיים וציבוריים, משכנתאות, היטלי השבחה ועוד. בסיום הלימודים יכול השמאי לעבוד במשרדי שמאים, בחברות הון סיכון, בחברות ציבוריות, בבנקים, בתאגידי נדל"ן, בייעוץ לעסקים ולגופים ממשלתיים בתחום הנדל"ן ולשמש כבורר בנושאי נדל"ן שונים. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא