הוצאת היתר בניה

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

הוצאת היתר בניה יכולה להיות הליך מורכב, ובעיקר הליך ארוך ומתיש. לפני שנכנסים להליך, שווה לבדוק האם בכלל צריך את ההיתר, ולהכיר טוב יותר את ההליך כדי להימנע מבזבוז של זמן וכסף. בדיוק לשם כך מומלץ לעקוב אחר 4 השלבים שריכזנו כאן.

 

שלב מקדים – האם אני צריך היתר בניה?

היתר בניה הוא אישור מטעם הועדה המקומית לתכנון ובניה שלה הנכס משויך, המאפשר למחזיק בו לבצע שינוים או שיפוצים בנכס באופן חוקי. בניה הדורשת היתר ומתבצעת ללא היתר היא עבירה פלילית, והעושה זאת מסתכן בעונשים וקנסות. עם זאת, לא כל הליך בניה דורש היתר. העבודות שנדרש עבורן היתר בניה מנויות בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה  1965, וכן בתקנות התכנון והבניה (עבודה ושימוש הדורשים היתר), התשכ"ז – 1967. בין היתר ניתן למצוא ברשימות אלה הקמה והריסה של בניין, בניית תוספת לבניין כמו סגירת מרפסת, הוספת גדר, וכן כל שינוי המשפיע על הצד החיצוני של קירות הבית. שינוי של פנים המבנה לא מצריך היתר באופן עקרוני, כל עוד השינוי לא משנה את גודל הדירה, אופן השימוש שלה, או משפיע על יסודות ושלד הבניין. למרות החרגה זו, על פי רוב, גם בניה המשפיעה על פנים הבית תדרוש קבלת היתר. 

בשורה התחתונה, לרוב השינויים המשמעותיים בנכס נדרש היתר, אך לא בכולם. עבודה שלא מופיעה ברשימות המצויות בחוק לא מצריכות היתר ומומלץ לבחון האם הבניה הרצויה אכן מצריכה היתר, לפני שנכנסים להליך הוצאת ההיתר לחינם.

 

שלב ראשון – הגשת בקשה להיתר

שלב זה נחלק לכמה שלבי משנה. ראשית, פונים למי שמוסמך להגיש בקשה בשמכם לוועדה המקומית, כלומר מהנדס, הנדסאי או אדריכל. מגיש הבקשה הוא זה שילווה אתכם לאורך התהליך ולכן רצוי לבחור בבעל מקצוע מהימן ובעל ניסיון. שנית, מגיש הבקשה להיתר מגיש גם בקשה לקבלת מידע להיתר. לבקשה למידע להיתר יש לצרף מפה טופוגרפית של הנכס וכן נסח טאבו המוכיח בעלות בנכס. הליך זה עשוי לקחת עד 30 ימי עבודה מרגע שהבקשה נקלטה. בתום ההליך יתקבל מידע מהוועדה המקומית על הנכס שלכם ותוקף המידע, כלומר לכמה זמן הוא נחשב אמין, הוא שנתיים מיום הוצאתו. לבסוף, לאחר קבלת המידע, מגיש הבקשה ואתם תתכננו את הבניה שברצונכם לבצע והמגיש יגיש את הבקשה לוועדה המקומית. 

 

שלב שני – בדיקת סף של הבקשה

הוועדה המקומית בוחנת את הבקשה במובן טכני. האם כל המסמכים הוגשו, האם הם מולאו כראוי וכן הלאה. שלב זה אורך עד 10 ימי עבודה, ובסופו הוועדה תחליט האם הבקשה נקלטה או לא. במידה וכן, תידרשו לשלם מקדמה שגובהה יקבע יל ידי הוועדה, והבקשה תעבור לבדיקה עניינית. במידה והבקשה לא נקלטה, היא תוחזר למגיש הבקשה להשלמת חוסרים.

 

שלב שלישי – בדיקה עניינית

אורך ואופן שלב זה תלויים בסוג הבקשה שהוגשה. במידה ומדובר בבקשה "רגילה", מהנדס הוועדה בוחן את הבקשה ומעביר את המלצתו לוועדה המקומית. בוועדה המקומית מתייחסים למכלול ההיבטים, והדיון שונה מוועדה מקומית אחת לאחרת, חלק מתירות יותר וחלק פחות. אורך של הליך זה הוא עד 45 ימי עבודה. במידה ומדובר "בבקשה עם הקלות", כלומר בקשה החורגת מתוכנית המתאר המאושרת לקרקע, מגיש הבקשה נדרש לפרסם את בקשתו בשני עיתונים ארציים ובמקומון אחד לפחות היוצא לפחות אחת לשבוע. כמו כן, ניתן זמן להגשת התנגדויות לבקשה. אורך הטיפול בבקשה כזו הוא עד 90 ימי עבודה. חשוב לציין שבנוסף לאורכו הממושך, הליך לטיפול ב"בקשה עם הקלות" כרוך בעלויות גבוהות יותר, בין היתר בשל חובת הפרסום, ולכן מומלץ לשקול מראש את כדאיות ההליך.

במידה והבקשה התקבלה בוועדה המקומית, היא תיבחן מבחינה בטיחותית. בשלב זה, מגיש הבקשה יצטרך להגיש לוועדה מסמכים לדרישת בדיקת בטיחות. לאחר הגשת המסמכים, הוועדה תבחן אותם במשך של עד 30 ימי עבודה. 

 

שלב רביעי – תשלום אגרות

במידה והבקשה עברה את הבחינה התכנונית והבטיחותית, תקבלו הודעה על כך מהוועדה, וכן דרישות לתשלום הכוללות אגרות בניה, היטלים שונים והשבחה, תוך עשרה ימי עבודה. את התשלום יש לבצע בהתאם להנחיות שתקבלו מהוועדה, והן שונות מוועדה לוועדה. את ההיתר הרשמי תקבלו 5 ימי עבודה לאחר תשלום כל דרישות התשלום, והוא תקף ל-3 שנים מיום קבלתו.

 

דברים שכדאי לדעת

במידה ולאחר ההליך הארוך, הוועדה לא אישרה את בקשתכם להיתר, ניתן להגיש ערר על ההחלטה תוך 30 יום ממועד הדחייה. הערעור צריך לכלול פרטים חדשים שלא הופיעו בבקשה המקורית, שכן ניסיון נוסף לשכנע את הוועדה להעניק היתר, ללא ביסוס חדש, לא יתקבל.

דבר נוסף שחשוב לדעת, הוא שהוועדה אמורה לפקח על העבודות שנעשות לאחר קבלת ההיתר. לכן, יש לחשוב פעמיים לפניי שסוטים מהתוכניות שהוועדה אישרה. 

 

לסיכום

הליך הוצאת היתר בניה הוא הליך סבוך וארוך, ולעיתים גורר סכסוך עם יתר דיירי הבניין, במידה והוגשו התנגדויות להליך מצידם. עם זאת, לא צריך לחשוש מההליך, אלא להיות ערוכים אליו. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא בבחירת מגיש בקשה שאתם סומכים עליו, וכן להיות בעלי אורך רוח, כיוון שלרוב יש התקלות לאורך הדרך להיתר.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא