הוצאות נלוות לרכישת דירה

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

כיום המשימה של רכישת דירה אינה קלה כלל וכלל והיא דורשת במקרים רבים עזרה מהמשפחה, חיסכון ארוך שנים וגם לקיחה של משכנתא. בתהליך של בחירת הדירה המתאימה לך תמיד עולה השיקול הכלכלי, המחיר של דירות בישראל הוא גבוה מאוד, גבוה בצורה לא לגיטימית בחלק גדול מהמקרים. ומעבר למחיר של הדירה עצמה צריך לזכור ולדעת שישנם תשלומים נלווים רבים, שיכולים להגיע גם לתוספת של 10% מערך הדירה. 

מיסים

אחד התשלומים הנלווים שתאלצו לשלם הוא מס רכישה, המס הזה מחשוב בהתאם למדרגות מס רכישה ולתנאים שקבועים בתקנות של מס הכנסה. המס הזה הינו כפוף למדד שירותי דיור והוא מתעדכן בהתאם לעלייה בו כל חצי שנה. בעת רכישה של דירה ראשונה ישנן מדרגות מס מקלות במעט ובדירות במחיר הנמוך מ-1.6 מיליון שקלים ישנו פטור ממס. 

בעת רכישה של דירה נוספת מחושב מס הרכישה כמס רכישה דירה שנייה, והוא אינו מכיל בתוכו את ההקלות שקיימות ברכישת דירה ראשונה. המטרה של המיסוי הגבוה הייתה להכביד על המשקיעים ובך לגרום לירידה בביקוש על דירות בארץ. המס עומד נכון לאמצע 2019 על 8% בדירות עד ששווין עד 4.8 מיליון שקל ו-10% על דירות יקרות יותר. 

עם זאת, כדי לדעת שישנן הקלות במס רכישה של דירה נוספת במקרים חריגים כמו החלפת דירה, פינוי בינוי ועל בסיס המעמד האישי של הרוכש. לכן מומלץ לבדוק מראש האם אתם זכאים להקלות במיסוי.

 

בעלי מקצוע

מי שרוכש דירה דרך מתווך צריך לקחת בחשבון את העלות של שירות התיווך. מדובר בדרך כלל בסכום של 1% מערך הדירה אך ישנם מתווכים שלוקחים גם סכומים גדולים יותר. כשמסתכלים על הערך של 1% מעסקה של 1.5 מיליון שקלים מדובר בסכום גבוה ומשמעותי מאוד. סכום שיכול היה להיחסך בקלות. במידה ויש ביכולתכם לבצע את חיפוש הדירה בעצמכם, דרך האינטרנט, זו השיטה המומלצת והחסכונית ביותר. במידה ואתם אינכם מעוניינים לבצע את תהליך החיפוש לבד וודאו כי התמקחתם עם המתווך, לרוב תוכלו להוריד את הסכום באלפי שקלים ובכך לחסוך לעצמכם.

בתחום בעלי המקצוע יש דווקא גורמים שעדיף לא לנסות להסתדר בלעדיהם, למשל עורכי דין. לערוך הדין יש מספר תפקידי מפתח בכל הנוגע לרכישת דירה. ראשית עורך הדין יבדוק וידע להתריע במידה וישנן בעיות עם הדירה אותה תרצו לקנות, בין אם מדובר בתרמית של אדם פרטי או פשוט קבלן לא אמין, העורך דין מצד אחד מכיר את השוק ומצד שני יודע לבדוק ולמצוא את הבעייתיות.

בנוסף עורך הדין יבדוק את החוזה וגם נומר את האמת יתרגם לכם אותו לשפה שתבינו במדויק על מה אתם חותמים. כמו כן, ישנם תהליכים שונים שבהם נדרשת נוכחות של עורך דין או חתימה של נוטריון. שכר הטרחה נע בין 0.5% ל-2%. אך כאן מומלץ לא להתפתות ממחיר זול וללכת לפי המלצות. עורך דין טוב יכול למנוע מכם לבצע עסקה שבסוף תשלמו עליה ביוקר. 

בעל מקצוע נוסף ששווה בעניי לקחת הוא יועץ משכנתאות, לקיחת משכנתא הינה תהליך ארוך ולא תמיד ברור. בין אם התנאים האישיים שלכם הם גבוליים, או שמא פשוט תרצו שיהיה מי שיתמקח בשבילכם על המחיר. יועצי המשכנתאות יודעים לגשת לבנקאים הנכונים בזמנים הנכונים. כמו כן, הם יודעים להתאים את המשכנתא לצרכים וליכולות הכלכליות שלכם בראייה ארוכת טווח. כאן מדובר על הוצאה לא מבוטלת שיכולה להגיע גם כן לסכום של 1% מהמשכנתא הסופית שתיקחו, אך מנגד זה יכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים בתשלומי המשכנתא ולכל הפחות זה יחסוך לכם את הריצות בין הבנקים השונים. 

 

הוצאות לקראת אכלוס

הוצאות כאלו מתחלקות להוצאות כלליות ולהוצאות בדירה חדשה מקבלן. בדירה חדשה יש להתחבר לחברת החשמל, לגז ולמים, הסכומים המדוברים מגיעים לכמה מאות שקלים שיש לקחת גם אותם בחשבון. 

ההוצאות הנוספות לקראת הכניסה לדירה כוללת את עלויות ההובלה שמשתנות בהתאם לגודל הדירה, הקומה ולצרכים שקיימים. כך למשל אם תפרקו ותרכיבו את הריהוט בעצמכם, תוכלו לחסוך כמה אלפי שקלים בתשלום ההובלה. מנגד, אם תרצו דווקא לקחת שירות כולל של אריזה, פריקה, פירוק והרכבה תוכלו לחסוך זמן וגם קצת כאבי גב על הדרך. הכל בהתאם ליכולת הכלכלית ולצרכים שלכם. 

שתי עלויות נוספות בהן ניתן להפריז הינן ריהוט חדש לדירה ושיפוץ. בדירות יד שנייה במקרים רבים תרצו (וגם תצטרכו) לשפץ את הדירה. יש מקרים בהם השיפוץ הדרוש הינו שיפוץ רחב וגדול וישנם מקרים בהם הוא שיפוץ קוסמטי בלבד. במקרים של שיפוץ כולל מומלץ מאוד לבצע אותו לפני הכניסה לדירה אך חשוב שתזכרו שהסכום אותו תשקיעו בשיפוץ אינו נכנס למחיר הדירה ההתחלתי. לגבי שיפוצים קוסמטיים, שימו לב ליכולת הכלכלית הנוכחית שלכם. אומנם זהו תזמון מושלם לצבוע את כל הבית, אך לא בהכרח חייבים כאן איש מקצוע. 

לגבי עניין הריהוט, כאן ניתן ההפרש בסכומי ההשקעה בין רוכש לרוכש הוא משמעותי מאוד. יש את אלו שיבחרו לרהט את כל הבית מאפס ויש את אלו שיסתפקו בריהוט הישן או יחפשו דברים בזול. חשוב לזכור תמיד שאומנם מדובר בדירה החדשה שלכם ואתם רוצים שממש מהרגע הראשון היא תהיה מושלמת, אך אל תשכחו את היכולת הכלכלית שלכם ואת העובדה הפשוטה והחשובה שמה שעושה את הבית למושלם הוא האנשים והחוויות ולא רק הריהוט שלו. 

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא